Waarom zijn de woningen van RD Benelux beter?


Stelt u zich voor, u bestelt een nieuwe auto. Na een paar weken krijgt u onderdelen aangeleverd. Weer een paar weken later komen enkele monteurs, die uw auto in elkaar beginnen te zetten. Dat doen ze buiten in uw oprit of op straat vóór uw huis. Als het chassis klaar is verdwijnen de monteurs en er gebeurt een paar weken niets.
Dan komen er nieuwe technici, die gespecialiseerd zijn in het samenbouwen van de carrosserie. Na enige tijd is de carrosserie klaar en de monteurs vertrekken. Zo gaat dat door. Er komen specialisten voor de motor, voor de elektronica, voor de bekleding en voor het glas. Elke keer als een ploeg klaar is gebeurt er enige tijd niets, want het is moeilijk in te plannen hoelang ze bezig zijn. Om te voorkomen dat de volgende ploeg aankomt terwijl de andere nog niet klaar is, zijn er elke keer periodes waarin niemand werkt.

U betaalt ook al aan uw auto. Elke keer als een stukje bijna klaar is moet u de technici betalen. Maar al die tijd heeft u geen auto, dus als u een auto nodig heeft betaalt u aan 2 auto’s.

De fabrikant van uw nieuwe auto stuurt ook van tijd tot tijd een controleur, die kijkt of alles goed gaat. Hij kan heel veel controleren, maar onderdelen die ingebouwd en weggewerkt zijn, daarvan moet hij maar aannemen dat het allemaal klopt. En als hij er niet is, dan kunnen de monteurs eventuele probleempjes wegmoffelen; niemand die het merkt. En iedere keer betaalt u deze stukjes werk en materiaal.

Regelmatig springt iemand in zijn auto om wat ontbrekende onderdelen te halen. En er blijft soms ook werk liggen omdat bepaalde delen niet op tijd geleverd zijn. Levertijd, te laat besteld of helemaal vergeten? U weet dat niet, maar uw rekening loopt op.

Ook blijkt regelmatig, dat u kennelijk iets niet heeft besteld. Een monteur komt naar u toe, krabt achter zijn oor en zegt, dat een bepaald werk niet in de opdracht staat. U moet extra betalen, anders kunnen ze niet verder. Of de prijs redelijk is en of iemand anders het beter en goedkoper zou doen weet u niet. Zuchtend betaalt u, want zolang als er gesleuteld wordt heeft u geen bruikbare auto, terwijl uw investering hoger en hoger wordt.

Als het regent of vriest werkt niemand, want buiten werken met slecht weer kan niet. Al tijdens de montage staat uw nieuwe auto-in-aanbouw bloot aan weersinvloeden. Hij wordt nat, ijskoud als het vriest of gloeiend heet als de zon schijnt.

U kijkt naar buiten en vraagt zich af wat uw nieuwe auto uiteindelijk gaat kosten. Wat u opvalt is, dat die dure monteurs niet continu werken. Terwijl de ene ergens mee bezig is moeten de anderen wachten tot hij daarmee klaar is. Als u de tijd zou nemen om dat eens goed te bestuderen zou u zien, dat er altijd wel iemand stil staat. Zo betaalt u wel 20-30% werkuren, terwijl niemand echt iets aan uw auto doet.

Na maanden is uw auto klaar. U rijdt een rondje en alles lijkt prima te functioneren. Breed lachend betaalt u de rekeningen en trots rijdt u weg in uw nieuwe auto.
Maar na enige tijd blijken er toch wat probleempjes te zijn. U denkt dat het aan de motor ligt, er komt een monteur, maar die zegt dat het aan de elektronica ligt. De specialist voor elektronica vertelt u dat het probleem wordt veroorzaakt door de bekabeling. En u raadt het al, de technicus die daarvoor komt vertelt u, dat u het toch echt moet zoeken in de motor of de elektronica.
Uw droomauto wordt een nachtmerrie.

Ondertussen heeft u ook nog ontdekt, dat alle afval en verpakkingsmateriaal tijdens de hele montageperiode gewoon in uw voortuin is gedumpt. U moet nu maar zien dat u dat kwijt wordt (en krijgt daarvan de rekening gepresenteerd).

Dit hele verhaal is natuurlijk klinkklare onzin.

U weet ook wel dat auto’s worden gebouwd in een fabriek. Elk onderdeel is nauwkeurig op maat, getest en het voldoet aan alle specificaties. Onderdelen komen precies op tijd aan bij de lopende band, waar ze worden gemonteerd door goed opgeleide en continu doorwerkende medewerkers. In elke fase worden controles uitgevoerd en gaat er iets fout, dan wordt dat onmiddellijk vastgesteld en opgelost.

Maar als u in dit onzin-verhaal overal waar “auto” staat “huis” invult, dan wordt het opeens een heel realistisch verhaal. Want elk jaar worden in de Benelux tienduizenden woningen op deze manier gebouwd.

Wat u zojuist nog belachelijk vond, vindt u heel normaal als het gaat om uw nieuwe woning.

Naar de volgende vraag